Hoe snookeren?
Hoe snookeren? Wij zochten het voor je uit:
Stap 1: Bepaal wie als eerste aan stoot is door elke speler een bal naar de overkant te laten stoten met de keu (dit wordt ook wel een lag genoemd). De speler die de bal het dichtst bij de railing aan de overkant weet te stoten, mag als eerst beginnen.
Stap 2: Gebruik de houten of plastic pasvorm om de 15 rode ballen in een triangel aan het einde van de tafel tegenover de D zone te plaatsen (deze wordt gekenmerkt door een rechte lijn ongeveer 73 cm van het einde van de tafel waardoor een gebogen lijn de rechte lijn twee keer snijdt). Zorg ervoor dat de spits van de triangel ongeveer 73 cm van het einde van de tafel verwijdert is. De zijde van de triangel die het breedst moet vanuit de D-zone tegenover de andere kant van de tafel liggen.
Stap 3: Plaats de roze bal tegen de rode bal die het dichtst bij de D zone ligt.
Stap 4: Plaats de zwarte bal zo dat de zowel de zwarte bal en de roze bal dezelfde afstand hebben met de kanten van de tafel met de rode ballen hebben. De zwarte bal moet op één lijn met de roze bal, blauwe bal en de bruine bal liggen om de tafel speel klaar maken.
Stap 5: Leg de blauwe bal in het midden van de tafel
neer.
Stap 6: Ga aan het uiteinde van de tafel met je ogen gericht op de D-Zone tegenover de rode ballen staan. Plaats de gele bal waar de rechte lijn (de Baulk lijn) en de gekromde lijn elkaar aan jouw rechterzijde elkaar snijden. Plaats de groene bal waar deze twee lijnen aan jouw linkerzijde snijden. Plaats de bruine bal op de Baulk lijn op een gelijke afstand met zowel de gele als de groene bal.
Stap 7: Begin met spelen. De speler die de lag heeft gewonnen mag de wedstrijdbal overal in de D-Zone neerleggen om de eerste stoot van het potje te maken. Stoot de wedstrijdbal in de richting van de rode ballen. Als de wedstrijdbal een gekleurde bal raakt voordat de rode bal geraakt wordt of de wedstrijdbal geen rode bal raakt dan is de andere speler aan de beurt of de speler moet opnieuw proberen een rode bal te raken.
Stap 8: Schiet aan het begin van elke beurt een rode bal in de pocket. Als je dit niet lukt dan is de beurt aan de andere speler. Als je eerst een andere kleur bal raakt is jouw beurt ook voorbij en daarnaast wordt de waarde van de gekleurde bal toegevoegd aan de score van de tegenstander.
Stap 9: Je kunt elke gekleurde bal in de pockets schieten nadat je een rode bal in de pocket hebt geschoten. Als je het niet lukt om een gekleurde bal in de pocket te schieten, eindigt jouw beurt. Als je nu een rode bal raakt, is de beurt voorbij en de tegenstander krijgt als straf 7 punten extra.
Stap 10: Vervang de gekleurde bal en plaats deze op zijn oorspronkelijke plek nadat een gekleurde bal in de pocket gaat. Let hierbij op dat rode ballen niet terugkomen nadat zij in de pocket worden geschoten. Als er geen rode ballen meer op tafel zijn, komen de andere gekleurde ballen ook niet meer terug op tafel.
Stap 11: Blijf ballen in de pockets schieten en let op het afwisselen tussen rode en gekleurde ballen. Als je de verkeurde kleur raakt of geen bal in de pocket schiet, is je beurt voorbij.
Stap 12: Tel na het einde van jouw beurt de gescoorde punten op. Elke speler houdt de score van zijn tegenstander bij. Snooker heeft meestal een score systeem met individuele punten en een groep punten waarbij met een schuifblok het aantal weergegeven kan worden. Je kunt ook de scores opschrijven als er geen schuifblok aanwezig is.
Stap 13: Wissel van beurt totdat alle rode ballen in de pocket zijn geschoten.
Stap 14: Schiet de overige ballen in de volgorde van puntentotaal in de pocket (geel, groen, bruin, blauw, roze en zwart). Laat de gekleurde ballen in de pockets. Wanneer je niet de juiste bal raakt dan wordt de waarde van de bal die je gemist hebt bij de score van je tegenstander opgeteld en jouw beurt is voorbij.
Stap 15: Win het spel door de meeste punten te hebben nadat alle ballen in de pocket zitten. Plaats in het geval van een gelijk spel de zwarte bal terug op zijn oorspronkelijke positie en speel verder om een winnaar te bepalen.