Hoe prospecteren?
Hoe prospecteren? Wij zochten het voor je uit:
Tip 1.Begin met mensen die al beslist hebben om zaken te doen met eender welke verkoper. Zij hebben beslist om hun vertrouwen in de persoon en het product te plaatsen. Maak een marketing plan voor toekomstige klanten. Het moet uniek zijn. Het moet doelgericht zijn. Het moet iets bieden aan de persoon die doorverwezen heeft.
Tip 2. Kies een “beloning” dat een klant kan krijgen om een bepaalde verkoop of toekomstige klant door te verwijzen. Adviseer de klant dat het er niet toe doet of de toekomstige klant al dan niet iets koopt, (een verkoper moet genoeg zelfvertrouwen hebben om te weten dat hij een goed percentage op de verkoop zal verdienen). Een voorbeeld van een beloning kan zijn om met een punten systeem te werken, je kan aan de klant punten geven voor iedere naam die hij doorverwijst, eens ze een bepaald aantal punten hebben kunnen ze deze omwisselen voor een gratis etentje. Wanneer je van je klanten namen van toekomstige klanten krijgt, zorg er dan voor dat ze begrijpen dat “de beloning” uitgereikt wordt en dat hun naam als introductie zal gebruikt worden. Om hierbij geholpen te worden is het soms nodig om te overwegen ook iets aan de toekomstige klant te geven.
Tip 3. Stel een lijst samen van doorverwezen toekomstige klanten en zoek telefoonnummers op dat je tijdens de referentie nog niet gekregen had. Telefoneren moet in een keer gebeuren. In de verkoop is het beter om niet teveel van functie te veranderen. Gebruik een telefoon techniek dat niet dreigend klinkt en vriendelijk is. Stel jezelf voor en geef de naam van de persoon die jou doorverwezen heeft, laat deze persoon ook weten wat ze zullen krijgen als de toekomstige klant bereid is je te ontmoeten. Laat ook weten wat de toekomstige klant zal krijgen. Het is belangrijk er op te drukken dat om de beloning te krijgen het er niet toe doet of de toekomstige klant al dan niet iets koopt.
Tip 4. Isoleer de toekomstige klanten week per week. Hou de verkoopresultaten bij. Dit staat de verkoper toe om het inkomen dat verdient werd van deze groep toekomstige klanten overeen te stemmen met de uitgaves gegeven in de vorm van prijzen voor de doorverwijzingen. Verkrijg ook een gemiddelde van de toekomstige klanten die een klant heeft doorverwezen. Bijvoorbeeld, als het gemiddelde van de afgesloten verkopen 1 op 3 is, dan kan jij je inkomen schatten gebaseerd op het aantal toekomstige klanten die je doorverwezen hebt gekregen.
Tip 5. Om de relatie met klanten te versterken, maak je een “klanten hub” aan, deze worden behandeld als “privé club” gebaseerd op de steun die een persoon geeft aan een verkoper zijn bedrijf of product. Het is ook een goed idee om jaarlijkse vakantie feestjes te houden. Al het geld uitgegeven om de banden met elkaar te versterken is goed uitgegeven geld. Wees creatief en niet bang om te falen, eigenlijk is het geen slecht idee om een “raad van bestuur” te maken bestaande uit klanten.