Hoe overtuig ik klanten met mijn verkoopbrief?
1. Maak het persoonlijk
Iedereen houdt ervan persoonlijk aangesproken te worden. Begin uw brief dus niet met ‘Geachte’ of ‘Geachte heer/ mevrouw’, alsof u niet weet naar wie u een brief stuurt. Schrijf ‘Geachte heer Jansen’ of ‘Geachte mevrouw Peeters’. En controleer dat ook even: mevrouw Peeters op de envelop mijnheer noemen, is nefast voor de effectiviteit van uw mailing.
2. Gebruik een pakkende kop
U wil meteen de aandacht trekken van uw lezer. Gebruik daarom een opvallende kop. Zet bijvoorbeeld het belangrijkste voordeel al in de kop. Of heeft u al aan een vraag gedacht? Vergeet in elk geval het oubollige ‘Betreft:’. Dat is geen gezicht en het leest nog lastig ook.
3. Val met de deur in huis
Uw lezer wil echt niet weten dat uw bedrijf ontstaan is in 1928. Of dat u ondertussen drie vestigingen heeft. Uw lezer wil weten waarom hij deze brief krijgt. De kern van uw boodschap moet dus meteen in de eerste alinea komen. Hou die eerste alinea vooral kort: twee regels is ideaal.
Extra tip: Hou het eenvoudig.
Gebruik klare taal.
Helder en eenvoudig, in korte zinnen.
Al is de verleiding groot om uit te weiden over al uw specialisaties in lange, ingewikkelde zinnen: doe het toch maar niet. Niemand wil een woordenboek gebruiken om uw brief te kunnen begrijpen.
Vermijd daarom ook vakjargon: waar u dagelijks over praat is daarom niet voor iedereen een evidentie.
Nog een tip: Wees actief
Passieve zinnen lezen moeilijker en maken de tekst complex.
Passieve zinnen sluipen vaak ongemerkt in een tekst. Lees de brief dus goed na en vervang passieve constructies door actieve zinnen.
Schrijf dus niet dat uw producten gemaakt worden met veel vakmanschap, maar dat u ze maakt met veel vakmanschap.