Hoe optellen in excel?
Hoe optellen in excel? Wij zochten het voor je uit:
Stap 1: Selecteer alle checkboxen aan en druk op het “Properties” icoon op de Ribbon of klik met de rechter muisknop de checkbox en selecteer “Format Control” uit het context menu. Klik op de “Control” tab en vul in het tekstveld met het etiket “Cell link” het celadres in. Een voorbeeld: Als je de checkbox selectie over cel C4 hebt geplaatst, vul dan C4 in het tekstveld in. Het koppelen van een checkbox aan een cel plaatst de waarde “Waar” (als het selectievakje is aangevinkt) of “Niet waar” (als het selectievakje niet aangevinkt is) in de gekoppelde cel.
Stap 2: Selecteer de checkbox en dubbelklik op de label van de checkbox. Verwijder de label (de standaard label is “Check Box X”) zodat enkel de checkbox zelf zichtbaar is.
Stap 3: Voeg aan de gewenste cel de COUNTIF functie toe door “=COUNTIF()” in te vullen (zonder de aanhalingstekens). Vul tussen de haakjes in de formule het celbereik in welke verwijst naar de kolom of de rij met alle checkboxen zoals bijvoorbeeld C2:C7. Voeg een komma en stel een voorwaarde in (in het geval van de checkboxes is deze voorwaarde “Waar” of “Niet Waar”). Stel om m alle checkboxen te tellen de voorwaarde in op “Waar”. Een voorbeeld van een complete functie zie je hieronder:
=COUNTIF(C2:C7, True)