Hoe los ik netwerkproblemen op?
Een goede netwerkverbinding is vereist om op internet te surfen of data tussen verschillende computers met elkaar te delen.
Het grootste deel van de netwerkproblemen zijn op te lossen door eenvoudigweg uw router of modem eens uit en opnieuw aan te schakelen. Wacht daarna nog 2 minuten en controleer als uw netwerkprobleem is opgelost. Wanneer u nog steeds problemen heeft controleer dan indien alle kabels nog goed inzitten. Tijdens het ontstoffen kan er al rap een kabel loskomen zonder dat u er op gelet heeft. Als uw probleem nog altijd niet opgelost is wordt het tijd om naar de software op uw computer te kijken. Ga naar het configuratiescherm (control panel) op uw pc. Bij windows Vista kan u dit vinden door naar start, instellingen en
configuratiescherm te klikken.
In dit venster kan u uw netwerkverbindingen openen. Hier ziet u een overzicht van alle netwerkkaarten die zich in uw computer bevinden. Selecteer de netwerkkaart die u gebruikt om met het netwerk te verbinden (degene waarmee de netwerkkabel verbonden is). Kies ervoor om deze netwerkkaart uit te schakelen en schakel ze daarna opnieuw in. Als uw probleem nog niet opgelost is ga dan naar de eigenschappen van de netwerkkaart. Daar ziet u in de lijst staan “Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)” Selecteer dit in de lijst en klik dan op eigenschappen. Om op internet te gaan zou “Automatisch een IP adres toekennen” moeten aangevinkt zijn. Evenals “Automatisch een DNS-serveradres toekennen”. Klik dan op OK. Als uw netwerkproblemen nu nog steeds niet opgelost zijn, zou het kunnen dat een antivirus-programma uw verbinding blokeert. Probeer het antivirus programma tijdelijk uit te schakelen (OPGELET: u bent dan niet meer beveiligd tegen virussen) zodat u weet waar het probleem ligt.
In de meeste gevallen zijn uw netwerkproblemen opgelost. Als dit niet het geval is zou het probleem bij uw internet provider kunnen liggen. Mogelijks zijn er werken in uw buurt of zijn er andere technische problemen waar u zelf niets aan kunt doen. Bel dan naar de helpdekst van uw internetprovider. U vindt het nummer op uw laatste factuur.