Hoe klaverjassen?
Hoe klaverjassen? Wij zochten het voor je uit:
Stap 1: Pas de grootte van het kaartenspel aan door alle kaarten vanaf de 2 tot aan de 6 van alle kleuren te verwijderen. Je hebt slechts een kaartenspel van 32 kaarten nodig om een potje Belote te spelen.
Stap 2: Bepaal wie als eerst begint door één voor één kaarten uit te delen. De eerste persoon die een boer uitgedeeld krijgt zal de eerste dealer zijn. Zijn medespeler zal aan de overkant, recht tegenover, plaatsnemen. De andere twee spelers zullen ook tegen over elkaar zitten.
Stap 3: Verdeel de kaarten de kaarten door deze afwisselend in setjes van drie en daarna van twee kaarten tegen de klok in aan elke speler te geven. Draai wanneer elke speler zijn kaarten heeft de bovenste kaart van het kaartenspel om.
Stap 4: De persoon die rechts van de dealer zit mag als eerst de troefkleur bepalen door te kiezen of hij of zij de bovenste kaart pakt of de beurt door te geven aan de speler links. Als alle spelers de bovenste kaart passeren dan begint het rondje opnieuw. Ditmaal mag een speler een andere kleur als troef kiezen. De speler die de troef kiest krijgt de bovenste kaart ook al heeft deze speler een andere kleur als troef gekozen.
Stap 5: Geef de overige drie spelers een setje van drie kaarten beginnend bij de speler links van de speler die de troef heeft gekozen.
Stap 6: Speel de eerste kaart van de eerste slag. De persoon rechts van de dealer mag beginnen. Je mag met elke kaart uitkomen, ongeacht of het een troefkaart is of niet. Op het moment dat de eerste kaart op tafel ligt, hebben alle spelers de mogelijkheid om hun hand te laten zien in Belote. Door hun hand te laten zien kunnen spelers extra punten aan de totaalscore voegen. Dit geldt alleen als de speler een straatje of vier dezelfde kaarten heeft. Diegene die de hoogste kaarten laat zien, krijgt punten toegewezen. Dit wordt meteen op het scoreblad vermeld.
Stap 7: Speel de eerste slag uit door elke speler een kaart op tafel te laten leggen. Zoals met alle kaartspellen waar met slagen gespeeld wordt, moet je met dezelfde kleur uitkomen als de eerste kaart op tafel. Als je niet kleur kunt bekennen, mag je of een troefkaart of een kaart van een andere kleur opleggen. De hoogste kaart of de hoogste troefkaart wint de slag. Maar in tegenstelling tot de meeste kaartspellen met slagen, moet je een troefkaart spelen wanneer je niet kleur kunt bekennen en wanneer een speler een troefkaart oplegt, ook al is jouw troefkaart lager. Hopelijk heb je een hogere troefkaart.
Stap 8: Speel in dezelfde speelvolgorde de rest van de handen uit waarbij de speler die de laatste slag heeft gewonnen de volgende slag begint. Het team dat de laatste slag van een ronde wint krijgt 10 extra punten.
Stap 9: Bereken de scores door de punten van iedere gewonnen slag op te tellen. Als een team dat troef heeft gekozen evenveel of meer slagen heeft dan het andere team dan mogen zij de slagen van het andere team aan hun puntentotaal toevoegen. Het team dat niet troef heeft gekozen krijgt alsnog ook punten van deze slagen. Wanneer een team dat troef heeft gekozen minder slagen heeft gepakt dan het andere team dan krijgen zij helemaal geen punten. Het andere team krijgt daarentegen alle punten (152 punten) , de extra bonus voor de laatste slag (10 punten) zelfs als zij niet de laatste slag hebben gepakt en alle punten bij het leggen van de eerste slag gemeld zijn.
Stap 10: Het team dat als eerst 1.000 punten behaald wint het potje Belote.