Hoe enquete maken?
Hoe enquete maken? Wij zochten het voor je uit:
Stap 1: Bepaal de doelen voor jouw enquête uit volgens de Bedrijfsadministratie voor kleine bedrijven website. Bijvoorbeeld, schrijf op “klanttevredenheid onder de klanten evalueren” als dit je doel is. Gebruik je marktonderzoek enquête om beter te begrijpen welke eigenschappen van jouw product je klant waardeert.
Stap 2: Besluit wat voor soort enquête je wilt houden. Je kunt kiezen uit een telefoon, e-mail of Internet enquête. Verwoord je enquête afhankelijk van de door jou gekozen methode. Bijvoorbeeld, gebruik “Kies één van de volgende antwoorden” als een vraag indien je voor een e-mail of Internet enquête hebt gekozen.
Stap 3: Kies een kwalificatie vraag aan het begin van je enquête of vragenformulier. Gebruik deze kwalificatie vraag om jezelf ervan te verzekeren dat je met de persoon die de beslissingen neemt in het huishouden. Bijvoorbeeld, als je klanten belt naar aanleiding van de aanschaf van consumptiegoederen, stel dan een kwalificatie vraag zoals: “Ben jij verantwoordelijk voor de boodschappen thuis?”
Stap 4: Begin met het opstellen van vragen voor je enquête. Schik je vragen volgens een logische rangorde. Vraag bijvoorbeeld mensen waar ze meestal de boodschappen doen voordat je vraagt wat zij kopen. Stel een vraag of de klanten producten of diensten van jouw bedrijf afnemen. Stel deze vraag in een “Ja/Nee” vorm zodat je klanten en potentiële klanten kunt onderscheiden.
Stap 5: Deel de kern van je vragenformulier op in verschillende onderdelen. Vraag de klanten bijvoorbeeld om product eigenschappen in één onderdeel te evalueren en de klantenservice in een ander onderdeel. Stel 80%-90% van je vragenformulier in gesloten vragen of multiple-choice vragen. Kies voor mogelijke antwoorden als “erg tevreden”, “enigszinds tevreden”, “neutraal”, “enigzins ontevreden”, “erg ontevreden” bij het opstellen van vragen over hoe tevreden je klanten zijn met jouw producten. Gebruik open vragen of “vul in” vragen om de klanten verder te over hun mening. Vraag “Waarom je deze mening deelt” als een klant ontevreden is met jouw producten of diensten.
Stap 6: Sluit jouw enquête af met demografische vragen over de leeftijd, de inkomsten en de grootte van het huishouden van de afnemers.