Hoe creëer je de perfecte huisstijl?


Hoe creëer je de perfecte huisstijl? Wij zochten het voor je uit:

Het kiezen van een huisstijl is één van de belangrijkste beslissingen waar bedrijven en ondernemers mee te maken krijgen. Met je huisstijl laat je zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Met je uitingen, ook wel huisstijldragers genoemd, kun je je presenteren aan je (mogelijke) klanten. Die uitingen moeten dan ook wel tip top in orde zijn.

Bij een huisstijl denkt iedereen automatisch aan een logo. Maar een logo komt er niet zomaar; daar is – als het goed is- heel goed over nagedacht. In een briefing aan de creatief die je logo gaat ontwerpen, maak je heel goed duidelijk wat jouw product of dienst doet, hoe je dat doet en waarom je dat doet. Ook kun je voorbeelden zoeken van andere bedrijven waar jij je mee identificeert en die hetzelfde gevoel uitstralen. Als je de creatief niet heel precies kunt vertellen waar jij voor staat, zal het logo je altijd tegenvallen.

Nu het logo er is en je er super enthousiast over bent, ga je een huisstijl handboek opstellen. Hier leg je de regels vast waar jouw huisstijl aan moet voldoen. Welke ondersteunende kleuren mogen er gebruikt worden, welke lettertypes zijn toegestaan, hoe moet het logo geplaatst worden op de uitingen. Zorg dat iedereen die binnen de organisatie met drukwerk en ontwerpen te maken heeft, op de hoogte is van de regels en ze consequent toepast. Zo krijg je een eenduidige en uniforme uitstraling.

Je bent nu helemaal klaar om je huisstijl te gaan lanceren! Zoek een goede, betrouwbare partij uit voor het drukwerk, zoals Drukland, en ga aan de slag met briefpapier, enveloppen, visitekaartjes, folders en dergelijke. Nu je dit hele zorgvuldige proces hebt doorlopen om de beste huisstijl te creëren voor jouw bedrijf, is het belangrijk dat ook dit laatste, zichtbare stuk, helemaal perfect is.



Plaats een reactie